automatus crown

Optelkoning

Automatiseer het optellen in jouw klas met Automatus

Word de optelkoning van Optelland.

In dit coöperatief rekenspel leer je zo snel mogelijk optellen. Behaal je het persoonlijke doel? Dan verover je een stukje gebied van Optelland.

Werk samen met heel de klas om Optelland te veroveren en laat jullie klas opgenomen worden in het rijk der optelkoningen.

Jij bent de hoop van Optelland, toon dus snel hoe goed jij je tafels kan en word de optelkoning van Optelland.

Via de app van automatus kan je als leerling je beste tijden zien en deze proberen te verbeteren

Zichtbare vooruitgang

Automatiseren kan vaak overbodig aanvoelen (lees saai) voor jouw klas, want ze kunnen heus wel 3×7 of 4+12 oplossen, maar kunnen ze dit voldoende snel? Voldoende automatisch?

Via Automatus worden ze aangemoedigd om hun eigen tijd te verbeteren met doelen die ze zelf accepteren.

Samenwerken als klas

Automatus is een coöperatief spel. Jouw leerlingen moeten dus samenwerken om de verschillende landen te veroveren.

Zelfs minder sterke leerlingen worden zo betrokken omdat ze op hun eigen niveau toch hun bijdrage kunnen leveren.

Wat is automatiseren?

Automatiseren is het proces waarbij je een bepaalde taak zoveel oefent dat het een automatische reactie wordt

Zo een taak kan de maaltafels zijn, maar ook wandelen heb je ooit leren automatiseren.

Waarom moet je automatiseren?

Als je iets geautomatiseerd hebt, hoef je er niet meer bij na te denkenHierdoor blijft er meer ruimte vrij om je te concentreren op nieuwe elementen uit de oefening.

Als je elke keer dat je wandelt nog zou moeten nadenken, zou je bijvoorbeeld veel moeilijker tegelijk kunnen praten.

Bij het wandelen ga je zichtbaar vooruit, je leert sneller wandelen en stilaan kan je lopen. Dat is bij rekenoefeningen vaak veel minder het geval. Want je kan die oefening toch al? Waarom moet je die dan nog 10 keer maken?

Met Automatus gaan de leerlingen uit je klas zichtbaar vooruit. Erg motiverend en effectief.

Wat is Optelkoning?

Optelkoning is onderdeel van Automatus, hét rekenspel om de rekenvaardigheden van jouw klas te automatiseren. 

Binnen de optelkoning werken de leerlingen samen om Optelland te veroveren. Elke leerling krijgt doelen op zijn niveau, eenmaal een doel bereikt is, krijgt de klas een stukje land. 

Zodra ze alle stukjes verovered hebben, zijn ze optelkoning van Optelland.